Nikon D1x – opp i mellomformatsklassen.

Så har den endelig kommet til Norge, Nikon D1x. FOTO.no var en av de første til å prøve ut nyvinningen, som kan ta rotta på mellomformatsløsningene. X´en opphever skillet mellom film og digitale bilder, nå trenger du ikke film for å kunne ta utsnitt eller lage kjempe forstørrelser. ” Helt perverst bra” mener CF-Wesenberg
av: CF-Wesenberg, digitalfotograf.
Jeg var 14 år da jeg kjøpte mitt første Canon kamera. Jeg husker den gode følelsen av å pakke ut min første F-1 I snart 20 år har jeg alltid ment at Nikon har laget alle sine kamera ”speilvendt”. Jeg har vært en trofast analog Canon bruker og er det fremdeles. F-1 kameraet brukte jeg senest da jeg fotograferte alle politikerne i en av stortingsgruppene denne uken, kunden ville ha dias.

Over i den digitale verden, så konverterte jeg til Nikon for litt over ett år siden. Det var tungt å måtte innse at Nikons digitale løsninger var best på dette tidspunktet. Jeg har eksponert over 70 000 bilder med Nikon D1, men det siste halvåret har jeg mer og mer merket begrensninger i hva filene gir meg.

Som reklamefotograf setter jeg utrolige strenge krav til kvalitet. Phase-One og Imacon er løsninger som jeg har vurdert å gå inn på. Men å betale over kr 150 000,- for et kamera, er mye penger. Spesielt når Kodak lanserer i disse dager sitt nye 4x4 bakstykke. Dette bør ikke være dårligere enn Phase-One.

Vi har et Phase-One Scannerbakstykke i Kolonihaven Studio, men dette kan ikke benyttes til opptak av mennesker.

All praktisk bruk tilsier at det skal gå fort uten kvalitetstap. Phase-One sitt one-shot løsning klarer ett bilde i sekundet, men da er du avhengig av en MAC som er koblet til kamera. Greit nok for en som bare jobbe i studio. Kvaliteten er upåklagelig god. Jeg har alltid sagt at du kan ikke forvente noe bedre. Dette er en påstnd uten å ha testet Kodaks nye 4x4.

Ingeniører er ikke fotografer. På meg kan det virke som utviklere av software og hardware ikke tenker på hvordan en fotograf benytter et kamera i praksis. Imacon sitt bakstykke er kanskje et resultat av dette. Kvaliteten på filene blir bedre en Phase-one når du bruker ”micro-step”, men alt går så ulidelig treeegt.

Det vi vil ha er noe som går raskt og som er fleksibelt og som er brukevennlig og som ikke koster like mye som en ny bil og som ligner på et vanlig kamera. Det har vi fått!

<h3>D1x –tar den over 6x6 markedet?</h3>
Etter å ha brukt D1x i nesten 24 timer – er følelsen god - meget god
Jeg liker ikke å gå inn på tekniske detaljer, det får andre gjøre som er flinkere til slikt.
Det viktigste for meg var først å sjekke ut kvaliteten på filene. Var den så bra som noen påsto? Svaret er klart ja og ja og atter JA !

Filen som åpner seg i photoshop er på 16 mb når du stiller inn kameraet på best oppløsning. Denne filen interpolerte jeg opp til 293 mb! Her sier teorien at det ikke skal gå, men jeg ble forbauset over hvor bra resultatet jeg fikk var.


Begrensingene med den gamle D1 og de fleste andre one-shot modeller er at de sjelden tåler å blåses opp i plakatstørrelse (noen vil nå protestere). Bruker du film så har du ikke disse begrensningene. D1x beveger seg inn i en verden hvor spørsmålet om du skal bruke 150 000 kroner på et mellomformatbakstykke egentlig bare er et spørsmål om du foretrekker å fotografere med mellomformat - og betale ekstra for dette. Størrelsen på en CCD brikke i et mellomformat kamera er ikke mye større enn hva du finner hos D1x. Liker du mellomformat vil jeg tro at Kodaks 4x4 er verd å sjekke ut.

Kamerahuset ser ut som før, men all innmat er ny. Det jeg likte best var at monitoren bak er blitt vesentlig bedre, med et transparent plastdeksel som beskytter samtidig som du kan se bildene.

Datamenyene er forandret og mer brukervennlig. Jeg liker ikke måten å bevege seg på mellom menyene, men dette er nok en vanesak.

Blitzen SB-28dx og D1 har alltid for min del vært et problem. Det snakkes om at det skyldes blitzen og ikke kamera. På D1x opplevde jeg ingen store forbedringer.

For min del så er en av de store forbedringene, foruten selve filene, at jeg kan velge mellom å tagge filene med ICC profiler; Adobe 1998 eller sRGB. Farvene blir bedre og det du ser på monitoren bak kamera blir lik det du får opp hjemme på din egen skjerm. Jeg anbefaler å bruke ADOBE 1998 som standard innstilling.

Nikon Capture 2.0, Nikon View og Fotostation 4.5 følger med i en pakkeløsning fra Interfoto. Prisen er kr 57500,- + mva- inklusive ekstrabatteri, lader og firewire kabel.

Min anbefaling er klar pr dags dato.
Det som blir spennende er å se hva Canon kommer med... når de kommer med en ny proff modell. I neste uke arrangeres det en stor pressetur fra Europa til Japan. Det er annonsert at det ikke vil bli lansert nye modeller under denne turen.
Men jeg klarer ikke å vente, så neste gang vi møtes står det "X" på kamerareimen min...

<a href=http://www.interfoto.no/nikon/kamerainfo.asp?produkt_id=3...roduktinfo target=_blank>Mer info om D1x finner du her</a>

BILDET:
Originalfilen av ansiket er 25,47 x16,59 cm i 300 dpi. Pupillen er utsnitt fra denne orginalfilen.
Vil du se orginalfil-utsnittet? Klikk <A href=http://www.cf.foto.no/raw/D1x.jpg target=_blank>her</A>

 -
 -

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu